יוצרים בכיתה – אסטרטגית שימוש בתשבצים

נכתב על ידי: צוות האתר פתרן

שימוש במשחק במסגרת הלימודית הינו כלי יעיל בהוראה ובתהליך הלמידה. אנשי הוראה רבים סקרו טכניקות שונות שיאפשרו להם לשפר את יעילות הלמידה. אחת מהטכניקות היא שימוש בשתבצי היגיון אשר מותאמים לחומר הנלמד. בנוסף, גורם נוסף שנבחן הינו מעורבותם של התלמידים בתהליך יצירת התשבץ. כאמור, שיטת לימוד שבמסגרתה התלמידים יחוו גם הנאה בכוחה להפוך את הלמידה לתהליך פחות מאיים על התלמיד. משחק באמצעות תשבץ יכול לתרום באמצעות הוספת עניין וגמישות מחשבתית.

מחקרים קודמים הראו כי פתרון תשבצים יכול לסייע לצורך שיפור מיומנויות אקדמיות וחברתיות (Lomas, 1999). בהקשר הלימודי, התשבצים מאפשרים לתלמידים: לרכוש הרגלים של קבלת החלטות, לפתח מחשבה יצירתית, להגביר את ההבנה ולפתח את אוצר המילים. לצד זאת, בהקשר החברתי הם מאפשרים לשפר את היחסים הבין אישיים ולהביא לידי ביטוי את היכולות של הפרט בחברה.

מרבית המחקרים השתמשו בתשבצים שהוכנו על ידי המורה או על ידי גורם חיצוני. אולם מחקר חדשני מציע כי צריך לאפשר לתלמידים ליצור את התשבצים בעצמם לצורך למידה יעילה. תוצאות המחקר מצביעות על כך ש-66% מהתלמידים דיווחו כי שיטה זו הייתה יעילה בלמידת אוצר מילים ובשיפור של הבנת מונחים. בנוסף, 60% סברו כי התרגיל הוא מניע את המוטיבציה שלהם ללמוד ומאתגר את המחשבה. לצד זאת, התלמידים סברו כי בכדי ליצור תשבץ הם צריכים להיות בעלי ידע בסיסי ויצירתיות. כך, שייתכן ובניית תשבץ תהיה מתאימה לשלב מתקדם יותר בתהליך הלמידה ולא בהכרח לשלב ההתחלתי.

לסיכום, המחקר העלה כי התלמידים דיווחו על תחושת ביטחון גדולה יותר ביכולת שלהם כאשר הם ענו תשובות נכונות. כמו כן, הם גם הצליחו לזהות את נקודות התורפה שלהם, כלומר את הנושאים שבהם הם מרגישים יותר חלשים מבחינה לימודית. מכאן עולה, כי כאשר מלמדים מספר רב של תיאוריות או מושגים בקורס ספציפי – השיטה הזו בהחלט יכולה להועיל.

 

מקורות

Jaramillo, C. M. Z., Losada, B. M., & Fekula, M. J. (2012). Designing and solving crossword puzzles: Examining efficacy in a classroom exercise. In Developments in Business Simulation and Experiential Learning: Proceedings of the Annual ABSEL Conference (Vol. 39).

(גישה למאמר המלא)

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

קסם המילים: למה אנשים אוהבים לפתור תשחצים?
דילוג לתוכן