למה אנשים אוהבים לפתור תשחצים?

נכתב על ידי: צוות האתר פתרן

אנשים רבים נוהגים מדי יום לפתור תשחצים בפלטפורמות שונות: בעת קריאת עיתון הבוקר, במחשב או באפליקציות. תהיתם פעם מדוע חווית פתירת תשחצים הפכה לתופעה פופולרית בגילאים שונים? אילו תחושות זה מעורר באנשים? עקבנו אחר מספר מחקרים בתחום בכדי לגלות את הקסם שמאחורי חידות המילים.

 

תחושת הישגיות 

כולנו שואפים להצליח ולא פחות מכך לקבל את הפידבק אודות הצלחתנו. לכן, התשחצים מאפשרים לפתרנים להרגיש בעלי ערך כאשר הם מצליחים לאחזר מזכרונם פתרון לבעיה סבוכה. אומנם, לפתרנים מתחילים פתירת תשחץ מלא זו עשויה להיות משימה מאתגרת ולטמון בחובה גם קושי, בדיוק כמו ללמוד לנגנן בגיטרה למשל. עם זאת, תרגול יומי יאפשר לנו תחושה של הישג והגברת המוטיבציה לפתירת תשחצים בהמשך.

 

לצלול לתוך המילים

לפי דיווחים של משתתפים שהתבקשו לפתור תחשצים עלה כי אנשים מדווחים שתשחצים מאפשרים להם להתנתק לפרק זמן מסויים מהבעיות שמעסיקות אותם. כלומר, במידה מסוימת ניתן לטעון כי פתירת התשחצים מאפשרת לנו לעבור מהבעיות האישיות שלנו לפתרון בעיות שאנו לא מרגישים קשר ישיר אליהן. זו יכולה להיות אסטרטגיה מעניינת, שכן מצב זה יכול להגביר את תחושת המסוגלות העצמית שלנו ולהיות בעל השלכות רבות על חיינו ועל דרך קבלת ההחלטות שלנו. בנוסף, במובן מסוים, תשחץ עבור רבים מהווה סוג של מדיטציה אשר מאפשרת לנו לשהות במעין מימד אחר, פשוט לצלול לתוך חידות המילים ולעצור לרגע את מרוץ החיים.

 

טכניקה ללמידת שפה

כיום נהוג בקרב אנשי הוראה להנגיש למידת שפה (כמו למידת השפה האנגלית) באמצעות תשחצים. לכן, הם מעודדים תלמידים שמעוניינים להיחשף ולחקור את השפה להשתמש בתשחץ כתחביב יומי שיעזור להם לשפר את כישורי השפה שלהם ולפתח את אוצר המילים, תוך כדי פעילות מהנה. מחקר שנערך בשנת 2016 מצא כי תלמידים הרגישו חיוביים והתמקדו ברכישת שפה באמצעות שימוש בתשחץ כאשר הם עבדו בשיתוף פעולה, מאשר כאשר הם פתרו לבד. מלבד זאת, זו יכולה להיות דרך להגברת המוטיבציה ללמידת השפה (Syarif, A., & Fitrawati, 2016).

 

לסיום, לפתירת תשחצים יכולות להיות השפעות מיטיביות נוספות. למשל, בהיבט המנטלי או בהיבט החברתי. עם זאת, אין כל ספק שהשפעות אלו הינן אינדיבידואליות ועשויות להיות מושפעות אף הן מגורמים מתערבים. לכן, הדרך הטובה ביותר לבחון כיצד תשחץ יכול לעזור לכם – היא פשוט לנסות לפתור ולגלות. 

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

כושר קוגניטיבי: איך פתירת תשבץ משפיעה על המוח?
דילוג לתוכן